Skadad Häst. VARNING! Starka bilder.

Kommer lägga ut en bild på en sårskada. Denna bild kan vara obehaglig, därför varnas känsliga läsare. igår morse vaknade jag ca 8.30. Då Albin fortfarande sov tänkte jag att jag passar på att gå ut och "leker" de sju lekarna med Aldur. Han stod som vanligt under favorit trädet och "hängde". Klappade om han lite och började "gå över" honom för att se att allt var ok. Då fick jag se att han var blodig på sitt vänstra bak ben. Jag började titta efter ett sår på benet men såg inget. Jag flyttade blicken till hans högra bakben och möttes av ett stort sår där man kunde se skenbenet. Jag såg att han måste ha traslat in sig i ett rep då han även hade "bränn skador" på kotan. Jag gick direkt inn för att ringa veterinären. Hon skulle komma om 30 min. Jag ringde M som redan var på väg här åt. Sedan ringde jag A och berättade vad som hänt. Veterinären kom på minuten 9.30 hon tittade hur han gick och försökte känna på senorna. Då han gick lite utåt med tån tyckte hon att jag skulle åka in och röntga honom. Hon spritade och la om benet gav han antibiotika, stelkramp och lite smärtstillande. Skönt att ha en bra veterinär som "granne". Nu började jakten på transport, bil och chaufför. A fixade en transport på ett kick och efter många om och men hade vi även en bil och en som kunde köra. Kl 13.30 stod Aldur i transporten och vi började rulla de 25 milen till Helsingborg. Väl nere började vi med att väga Aldur. Dom tog tempen och även ett blodprov för att se om han hade förlorat mycket blod. Efter det ville veterinären bedömma grad av hälta. I skritt var han 1 procent halt och i trav 3-4 procent vilket är mycket. När vet sa detta kände jag genast ett stygn av oro. Vi fick gå in på röntgen och de tog flera plåtar. Sedan var det dax att gå till behandlings rummet. Här började de med att raka Aldurs ben och lite på halse där kanylen för medicinen skulle sättas. När veterinären kom kunde han berätta att de inte hittat några skelett skador men att han ändå ville ha Aldur ståendes när han skulle sy honom. För om man skulle ha missat en spricka i benet så skulle det lätt kunna gå av om man sövde honom och la ikull honom. Aldur fick lite lugnande och de satte en lokalbedövning. Sedan började Veterinären skrapa rent från blod o dyl nere i "fickan" och på insidan av hudflikarna. Det "klingade" när han kom åt skenbenet med metall spateln. (Nästan ett metalliskt ljud)Han kunde nu konstatera att den innre senan var av. Men han berättade att det brukade gå bra då det blir en ärr bildning där som sedan fungerar som en sena. Sedan sydde han det som gick att sy, ca 4 stygn+ att han sydde fast dränen. Fram tills nu hade jag känt mig ganska lugn och "stark" men när veterinären hade sytt färdigt och sa att han var fördig och nu får Aldur stå här i 7-14 dagar brast det för mig. Jag visste att han skulle stanna men just i det ögonblicket blev det så påtagligt att han inte skulle få följa med hem. Efter en stund sansade jag mig och nu skulle benet läggas om. Han fick ett rejält bandage. Sedan fick vi gå vidare till hans box. Innan han fick gå in där skulle det på ett "gips" (något slags plast gips tror jag)som skulle hålla senan på plats under läk processen. Nu var det dax för Aldur att gå in i "sin" box och för mig att lämna honom där och åka hem. Det var jobbigt, men jag vet ju att han är i goda händer och att de gör vad de kan för att han ska bli bra igen. TACK alla som var med nere och eller inblandade på något vis i gårdagens händelse. Jag är er evigt tacksamma för att ni ställde upp Tack!!! Idag åkte jag och A och hämtade grejerna från hööks. Jag hade beställde ett nytt träns till Aldur för ett tagsedan. Det kändes inte alls så roligt att hämta det idag som man tänkte sig när man beställde det. Men men förr eller senare hoppas jag få använda det på min älskade Aldur.

Kram/Smithi

*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*VARNING*



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0